Tuesday, August 4, 2009

Impak Minima -vs- Rempit to Bagan Serai


Ahad lepas aku join program Pemuda Bubarkan DUN di Bagan Serai. Dalam pukul 7.30 aku gerak ke hadapan hotel Hillcity , tempat yang dijanjikan bebudak Gopeng nak kumpul sebelum berkonvoi ke B. Serai. Aku ingat aku dah lambat, tapi bila sampai baru dua orang tersengih-sengih mengalu-alukan kehadiran aku. aku cuba merawat kelukaan dengan tersengih balik dan memotivasikan diri dengan ungkapan orang putih "better late then never".
sebahagian dari pemuda gopeng berposing sebelum ke Bagan serai
gambar ihsan : ajijoi (tukang ambil gambar)

pukul 8.00, ada dalam 40 orang dah berkumpul, ramai yang bermuka sembab, sebab tak cukup tidur kerana menghadiri protes anti-ISA semalam kat KL. aku tengok ada muka-muka yang x berapa kenal, muka macam pecah rumah pun ada. Dorang ni mmg contract ambil tender-tender demo, gaduh, tampal poster dan kerja-kerja keras untuk PAS. kalau jemput program rohani-rohani sket, meggelupur deme.

Kitorang bergerak ke Pej. Perhubungan Negeri dalam kul 8.15, tapi bila sampai ada sebiji je kereta. Aku dah agak, ni semua mesti stock janji Melayu termasuklah budak Ipoh Timur, patut PAS tak bagi bertanding kat situ. Untuk mengisi masa lapang kitorang menyerang kedai mamak kat Medan Istana. Terkejut gak aku tengok muka mamak tu bila geng-geng baju hitam menyerbu kedai dia. Kalau dibior lama hari tu, abis roti canai mamak ari tu kami je kerjalan.

Entah macam mana, dorang suruh aku lead konvoi, dahlah satu mesyuarat pun aku tak datang. Las sekali aku bagi tahu, ikut suka koranglah, yg penting korang sampai. Aku ingt geng gopeng yang paling ganas ari tu, tapi bila geng batu gajah sampai, aku insaf betapa bersiviknya pemuda gopeng. Pemuda batu gajah hadir dengan geng motor rempit, semua jenis fesyen pun ada, rambut merah, rantai berkilau, bersubang, ni kalau Ust. Hadi tengok ni, terus dirombaknya portfolio lajnah tarbiyyah ni. Tapi apedehal, sekurang-kurangnya dorang ni tak ambil rasuah. Lagipun KP aku pun dulu kaki rempit gak, sekali ngan KP batu gajah. tapi bila dah tarbiyyah masuk PAS ni, dorang boleh berubah. Mudah-mudahan budak-budak rambut merah yang join kitorang hari tu, diberikan hidayah untuk menjadi pejuang Islam suatu hari nanti...

Kitorang bergerak dan masuk ke highway dari Jalan Kuala Kangsar, kuar je sket highway ada mamat ni over corner baring terus terjerombab ke jalan. Tapi dia bangun sama laju dengan masa dia jatuh, pastu buat muka Khairy Jamaluddin bila ke boo ngan geng-geng PAS kat bukit gantang. Kalau ikut plan asal kitorang akan keluar melalui Tol taiping Utara, tapi mcam mana entah kereta yang lead tu, En. Bakar bersama Spectra 5nya terlajak, terpaksalah kitorang kuar ikut tol bukit merah.
Hari tu ada satu roadblock sebelum sampai ke tempat program di Masjid Tinggi. Risau gak budak-budak motor tu kena tahan, dahlah muka memang confirm menjiwai dunia rempit, tpi alhamdulillah pihak pemuda b.serai dah sediakan satu mamat utk 'melarikan" budak-budak ni ikut jalan bendang tanpa melalui sekatan polis tu. bila sampai program dah start.

Aku tak masuk dalam pun, aku takat jenguk-jenguk je, dalam dewan dah penuh ngan baju hitam, macam gig blackmetal zaman aku bujang dulu. kalau masuk ni confirm payah nak keluar, jadi aku memutuskan utk lepak ngan geng-geng gopeng kat luar sambil menghirup udara yang dipenuhi aroma kari daging disulami dengan asap-asap rokok pelbagai jenama.
Walaupun ada yang mengkritik design baju kami cam PSM, tapi tetap sold-out hari tu. Kira hari tu memang hari anak mudalah. Cuma satu je aku tengok pasal pengisian. Penganjur program kenalah fikir pengisian program pemuda ni kenalah berbeza dengan program orang-orang dah expired atau overdue. kalau sama je programnya, balik-balik ceramah, mana maunya. bagilah kelainan sikit dalam penyampain, mcam teater ke, tayangan video ke, konsert ke, barulah ada perbezaan dengan program-program biasa. sebab aku tengok bebudak yang 'terperangkap' dalam dewan tu, macam nak nangis je minta keluar bila sorang-sorang berucap.
sebab aku bawa budk-budak Song Choon hari tu aku balik awal, pukul 3.00 aku dah chow. InsyaAllah sekiranya momentum budak2 muda diteruskan macam ni, x mustahil umno akan tinggal batu nisan kat perak ni.

3 comments:

Cikgu Metal said...

Dude, cun ler gua tengok t-shirt hitam tu. Ada lebih ke? Antar-antar ler kat sini, bleh gak gua melaram ngan t shirt tu kat KL.

Budak Ipoh Timor said...

xyah mintak kat dia baju tuh. carik je cawangan PSM terdekat. Isi borang keahlian. Baju dpt free maaa

gopenghagen said...

cikgu,
dah x mandang cikgu, sold out.

fendi,
T-shirt MU ada yg free x?