Thursday, June 11, 2009

Entry xde mood.

lama x update blog, seperti alasan2 copy paste dari bloggers lain, xde idea, sibuk, x line internet..aku? aku xde mood untuk berblog, mungkin sebab minggu ni minggu cuti sekolah, jadik tumpuan banyak kat babies yg jarang jumpa.

kalau pergi ke blog politik, semua sedang bercakap pasal kerajaan perpaduan. kalau pegi bab artis, ramai yg tengah geram dengan akil hayy, kalau yg minat sukan, semua dah slowdown, sbb liga2 eropah tengah break, nak citer pasal worlcup pun, x berapa into lagik. tema2 ni menjadi tema2 paling popular di kalangan rakyat malaysia. tu tak masuk yang bab2 lucah dan separa lucah lagi.

aku jarang sentuh pasal politik dalam blog aku, bukan sebab aku tak minta politik, aku amat meminati politik and im considering myself as politician kecil-kecilan. dan topik yang paling hot pasal politik hari ini adalah berkenaan dengan kerajaan perpaduan yang katanya dicetuskan oleh presiden pas.

secara teorinya, kerajaan perpaduan adalah impian semua rakyat. mana ada rakyat yang xnak kepada keamanan, pemimpin2 parti politik leh salam2 duk mengopi semeja sambil memuji2 parti orang lain. dengan adanya kerajaan perpaduan rakyat berasa yakin kerajaan akan stabil dan dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada kebajikan rakyat. tapi itu semua teori ja.

realitinya dalam sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi, perbezaan pandangan adalah nyawa kepada sistem ni. kalau dah semua setuju, xyahlah ada piliharaya dak? semua pakat angguk je.

bezanya kat malaysia ni org tak berapa suke kalau korang x setuju dengan kerajaan, kalau ko tak setuju dengan kerajaan , otomatik korang dilabel pembangkang. dan selalunya layanan kepada pmbangkang ni layanan 3rd class. dilayan spt pndatang asing nak minta ubat kat hospital kerajaan.

kerajaan perpaduan ni tak perlu wujud, yang perlu ditekankan adalah rasa hormat kerajaan sedia ada kepada mereka yang tidak sependapat dengan mereka. beri hak sebagai warganegara, bukannya menafikan dan memberikan reaksi balas dendam kepada rakyat ataupun parti yg tidak menyokong dorang.

jadik bila ada orang yang tak setuju dengan kerajaan perpaduan, aku cukup faham. ni nak berpadu atas dasar apa ni? melayu? Islam?

kalau nak berpadu atas dasar melayu, boleh blahla.. kalau betul2 sayangkan melayu, takde melayu yang merempat dalam negara ni. xde melayu yang dinafikan hak sebagai rakyat hanya sebb dia tak sokong umno, xde melayu yang tak dapat hak milik tanah walaupun dah merdeka lebih 50 tahun, xde melayu yang dihalau dan dirobohkan rumah mereka oleh tokeh bangsa asing atas restu pemimpin melayu?

Islam? tengok bini najib pon dah tahu tahap Islam dorang ni kat mana.

sekian.

No comments: