Thursday, June 25, 2009

membantu sesama muslim adalah kewajipan setiap yang mengaku muslim. tidak kiralah apa jua jenis bantuan yang dirasakan mampu diberikan, hulurkanlah walau sedikit. atas sedikit kesedaran, aku selalu berusaha membeli di kedai yang dimiliki oleh orang Islam, atau paling kurang membeli barangan muslim di kedai yang bukan Islam.

tapi kadang-kadang rasa fed-up sebab bayak kejadian yang aku rasakan pertolongan tu akhirnya menyusahkan aku balik. contohnya beberapa minggu lepas aku belilah produk buatan muslim kat satu kedai sahabat ni. Beli roti arab, mee kuning dan beberapa keperluan dapur lain. didorong oleh keinginan memasak roti arab, aku confident je panaskan kuali, pastu bukaklah plastik roti arab tu. aik...hijau beb..aku ingat inti ke apa, bila tengok betul-betul dah berkulat..aku saborkan hati, dah bukan rezeki nak wat camner. kang kalau aku paksa makan gak, kena keracunan makanan ke, sembelit ke, paru-paru berair ke..aku gak susah. begitulah hatiku berbisik menyedapkan sedikit perasaan aku.

takde jodoh makan roti arab pun xperlah, makan mee goreng pun jadik. sayur, fishball yang siap dipotong aku ketepikan jap, buka plastik pembungkus mee, apsal bau macam racun tikus ni? expired gak ke?makkk..ni pun dah xleh makan. rase macam nak pulangkan balik je barang-barang tu, tapi memandangkan agak jauh, aku halalkan jer lerrr..

disebabkan gema kebuluran semakin berdegup kencang di dalam perut aku, aku buka plak sardin. ni sebelum potong bawang, aku buka tin dulu. manalah tahukan sardin tu basi ke, dah bercendawan ke. Alhamdulillah, sardin tu masih bley makan.

" aik..tadi rase macam masak roti arab n mee goreng, apsal jadik sardin?' orang rumah aku bertanya.

"entah..evolusi kot.."

tu satu. ni ada satu lagi episod duka dalam perantauan aku membantu usahawan melayu. aku wat tiga pasang baju kemeja sebelum Pilihanraya kecil bukit gantang. disebabkan nak tolong orang Islam, melayu, pastu satu parti plak, aku hantorler ke kedai abang ni. kalau kira-kira memang jauh gak arr dari rumah tapi sebab borther ni je aku tahu orang Melayu yang buka kedai jahit kat area situ, aku hantor gak.

Korang tau tak apa jadik? ni Nizar dah angkat sumpah jadik ahli parlimen, dah kena halo pun sekali, sepasang baju lagi baju aku tak siap. apa kejadahnya yob, sepasang sebulan baru nak siap? ni ada lagi sepasang, ari tu kata dah potong, ni tak call aku lagi datang ambil..aku rasa abang ni mengambil iktibar dari pepatah 'sehari selembar benang, lama-lama jadi kain'. kalau betullah, bulan rejab tahun depanlah baru aku dapat merasa baju baru.

tapi bukan semua peniaga islam macam tu. ramai yang profesional dalam urusan perniagaan dan benar-benar menjaga kualiti perkhidmatan mereka. Sebab perniagaan ni satu ibadah, jadi kenalah buat betul-betul, ye tak? InsyaAllah pengalaman pahit yang sering aku hadapi, tidak akan menggoyah prinsip aku " Buy Muslim Product 1st"

2 comments:

Fendi said...

baru roti berkulat sket pun dh memekak ke weh.
Camne nak g perang nihhhh...
ke miker x ikhlas masa membeli bebarang tuh? ekekee

gopenghagen said...

yang teman bengkek sgt bukan apa, tuan punya kedai tu penyokong tegar MU..entah apa-apa..