Thursday, July 9, 2009

Siri bercakap dengan gaban.

Trrr..trrrr..

Telefon tangan jenama Nokia buatan cina ( yang ori yahudi punya..) bergetar. Aku lihat wajah seseorang (sesebuah ?) yang aku kenal muncul di skrin telefon tangan Nokia buatan Cina tersebut.

"komban wa.." suara garau terdengar di hujung talian memberi ucap selamat petang dalam bahasa jepun loghat Kobe.

" Konban wa. Gaban chan!..ogenki desu ka?" aku balik bertanya khabar kepada makhluk tuhan yang sudah sekian lama menyepikan diri di pergunungan Rokko di daerah Kita-ku, salah satu daerah dari 9 daerah atau ku di Kobe.

" okagesamade genki desu ..arigato gozaimasu" seperti biasa dia menjawab baik. Dia ni memang fit orangnya. Beliau tetap memilih berjalan kaki dari pekan Motomachi ke Sannomiya walaupun boleh menggunakan keretapi dari Stesyen Shinkansen Shin berhampiran rumah beliau. Jauh tu beb..aku ada gak tanya-tanya apa rahsia kekuatan dia, tongkat ali ke, kopi janda ke , ke pakai susuk ? Tapi dia bagitau aku dia cuma guna minyak anti-karat 4WD bagi mengelakkan besi-besi badan dia dari berkarat..ermmm..aku lupa dia ni separuh robot.

"Hisashiburi eso ne.." aku bertanya ke mana dia menghilang.
"haha..sumaimasen..doomo sumimasen..watashi busy" aik ..dah pandai cakap omputeh orang tua ni. hari tu gagal math sebab PPSMI terus merajuk. tak nak jadi gaban, nak jadi posmen je.
Korang ni aku cakap Jepun korang paham ke? takpe..takpe..sebab negara kita belum lagi melaksanakan PPSMJ (jepun ) aku faham. aku cerita dalam bahasa melayu gaya SMS k ek?






Gaban injured masa lawan mamat ni. Mamat ni memang ganas, mata pun ada 6 bijik.

Aku dengan gaban ni sebenarnya macam adik beradik. Kira macam dia terhutang budi gaklah dengan family aku. Hari tu, masa dia jadik Polis angkasa Gaban lagi, lepas fight dengan seekor raksasa lipan dia injured. masa tu dalam tahun 1998, tak silap aku tahun tu Ryutaro Hishamori ke Keizo Obuchi jadi Perdana Menteri dorang. Bukan tak tahu Jepun ni, kalau PM tu tak perform dorang sack je. Takde macam sesetengah negara tu, dah naik semput pun orang simpan jadi PM lagi. Tapi walaupun dorang ni sering bertukar PM, tak pernah lagi aku dengar dorang tukar dasar pembelajaran dorang ke bahasa Inggeris ke, Russia ke , Perancis ke. Dari zaman Meiji dorang memang meggunakan bahasa Jepun sebagai bahasa Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains. Maju je aku tengok..








gaban memang class..injured pun bleh senyum lagi. respek arr lu bang

dipendekkan cerita, masa tu ekonomi Jepun tak berapa stabil. Selepas kejatuhan pasaran saham dan permainan manipulasi tukaran wang oleh george soros, dorang takde budget nak baiki badan si gaban ni. Masa tu dorang kena tanggung ultraman lagi, Surya Perkasa Hitam lagi tu bukan kecil-kecil tu. Sekali rabak bahu Ultraman Ace, baper juta yen dorang nak pakai ganti baju dia tu je. Belum bil hospital, insurans, tu rumah-rumah yang kena langgar dek ultraman, tu semua duit tu. Sebab tu Power Rangers dorang sub ke kat Amerika buat. Masa tu gaban ni kira disisihkan la. ada member dia bagitau kat Malaysia ada tukang urut patah seliuh ni, tu yang dia datang Malaysia tu. So dalam masa dia terbang dalam keadaan cedera parah tu, dia ditakdirkan landing kat kebun durian bapak aku. Bapak aku kesian punya pasal bawalah dia balik rumah.

Ingat-ingat aku ada 6 bulan dia duk ngan kitorang. Sempatlah raya puasa ngan raya haji sekali tahun tu. masa dia duduk ngan kitorang mak bapak akulah jaga. Bapak aku bawa dia gi workshop, kimpal badan dia yang rabak, pastu cat sikit-sikit, ganti skru kepala lutut dia dan macam-macam lagilah. Last sekali aku dapat tahu bapak aku hantar dia pegi tukang urut batin, buat apa tak tau . mak aku toksah cakaplah, sayang dia kat gaban ni macam anak sendiri. Korang perasan tak dalam episod 44, gaban ada pakai baju melayu, tu mak aku jahit tu.

Masa tu aku ada gak dakwah-dakwah dia masuk Islam, ajar ngaji dia sikit-sikit, ajar fardhu ain dan fardhu kifayah sikit-sikit. Bapak aku ingat nak hantar dia pegi Sekolah Agama Rakyat, tapi tak sempat, SAR tu tutup sebab kerajaan dah tak bagi bantuan. Yang ada sekolah St. mary's, haa..tu kerajaan bagi la. tapi hidayah dari Allah, nak paksa-paksa pun tak bleh kan. Aku tak tahulah pastu dia masuk Islam ke tak kan. Aku cuma mampu berdoa...

" aphal call bang?" aku tanya.






Gaban Blade yang dalam simpanan aku selama ini.

"err..gaban blade yang teman bagi pinjam hari tu ada lagi ke kat mike..?"

"ada..nak balik ke?"

"kalau ada lagi nak ler..aku kire-kire nak meneruskan karier teman sebagai polis gaban cawangan trafik" dia menjawab perlahan.

"bagus tu bang..mat-mat rempit pun dah ramai sangat ni..kalau libas ngan gaban blade ni, boleh pupus sikit dorang" aku bagi cadangan bernas kat en. gaban.

" oh bukan..bukan..teman percaya mat rempit ni hanya boleh dididik dengan pendekatan agama, bukan kekerasan ataupun hukuman" dia memberikan pandangan penuh dengan unsur tarbiyyah dan pengkaderan.

"habis tu, nak buat pisau sembelih ke..haha" aku cuba buat lawak spontan.

"bukan..bukan..tahun 2012 teman ingat nak ambil exam balik la. nak buat permohonan kenakan pangkat. mike pun tahu kan dorang dah mansuh PPSMI" dia memberikan kewajaran.

"takpe..takpe nanti saya poskan guna Poslaju" aku memberikan janji.

" arigato..arigato gozaimasu..err..kalau ada belacan ke, budu ke..ko selit la sekali ye"

"ok..ok..no hal, buli bah kalau kau. tapi kalau saya gi Kobe karang jangan lupa belanja okonomyaki dan yakisoba kat kedai yukisaki tepi istana Himeji tu." aku membalas.

" boleh..ghoshimpai naku. Doozo, uchi easobi ni kite kudasai" Gaban memberikan jaminan dan menjemput saya ke rumah beliau.

" Goryooshin ni yoroshiku. mata aimashoo " dia menitipkan salam pada mak bapak aku.

" ok..mata aimashoo" aku memberi ucap selamat tinggal.

"err..Haris san..pegi Manek urai?" dia bertanya sebelum sempat aku memutuskan talian.

" tak pegi kot. Ikon aku, Ust, nasha tak pegi..jadi tidak bermaknalah kalau pergi tiada bertemu dengan beliau" Aku memberi alasan yang kukuh.

" ooo..ok..arigato..Assalamualaikum." Klik.

Talian terputus. Namun persoalan menerjah ke otak aku. Gaban dah masuk Islam ke?

4 comments:

khairaummah said...

kejap!
gaban org karamunting kah?
alamak....
satu kampung la!
^_^

UnaChenta said...

Sungguh sinis .. hehe

Facet said...

Damn. I never come across into this blog.

*add link*

gopenghagen said...

khairahummah,
org karamunting gak ke? belah mana? ngaji ngan sape? kenal kot

una,
hahah..ko kenal aku..

facet.
tq for dropping by