Thursday, March 4, 2010

lompat

tahaluf siyasi berlaku aktif semasa di kampus. Kumpulan pelajar cina yang sedikit radikal dengan kelangsungan bahasa dan budaya mereka, kelompok pelajar india yang berjuang mewakili kaum india marhaen, atau dengan kumpulan pelajar melayu yang menolak politik tapi cintakan Islam. setiap dari segmen mahasiswa ini mempunyai citra dan keragaman prinsip dan dasar yang cukup varian sehingga memerlukan kemahiran komunikasi yang tinggi untuk didampingi.

majoriti pelajar melayu pula memilih sama ada berada pada sisi nasionalis pro kerajaan atau memberikan sokongan kepada gerakan Islam yang dilabel pro-pembangkang (baca PAS). namun ada segelintir yang memilih jalur sosialis atau liberal sebagai dasar perjuangan. walaupun agak kecil bilangannga namun suara mereka sering kelihatan vokal dan matang dalam mewacanakan isu kampus dan nasional.

berkesempatan 'bergelandangan' bersama sekumpulan pelajar ni bangsar utama, menjadikan saya tertarik dengan gerakan merakyat mereka. mereka cukup komited dalam merakyatkan perjuangan, seperti memberi tuisyen percuma kepada pelajar-pelajar dari keluarga miskin di sekitar kotaraya, atau terlibat langsung dengan grup foods not boms membahagi makanan kepada rakyat lapar. Ada yang terus sehingga kini bersama arus politik seperti jonah dan black (amin iskandar ), tidak kurang yang terus hilang.

anak-anak muda ini yang kental melalui evolusi perjuangan dan mehnah seharusnya diberi peluang lebih mewakili parti siasah pada pilihanraya akan datang. setidak-tidaknya kesetiaan kepada perjuangan mereka sudah teruji jika mahu dibandingkan sesetengah calon mee celup.

sedih dan hiba melihat kelaku MP-MP yang melompat wewenang setelah segala peluh keringat penyokong terperas untuk menghantar mereka ke parlimen. celaka dan durjana mereka yang mengkhianati rakyat. maka pimpinan harus lebih berhati-hati memilih calon untuk bertanding. jangan terpilih yang telunjuk lurus kelingking bertaut, enau dalam belukar atau musang berbulu ayam.

No comments: