Wednesday, May 6, 2009

Nasi Lemak kami yang punya, Jangan cabar Hak kami!

Mamak Lambri memang bengang betul hari. Bengang tahap gaban.
" nasi lemak ni hak orang melayu, mencabar hak orang melayu samalah seperti mencabar hak mamak" kata lambri dengan penuh emosi kepada ahli-ahli Geng Mamak Halal.

Kebengangan Mamal Lambri ada asasnya. Sektor nasi lemak yang selama ini dinominasi oleh golongan korporat mamak telah cuba disaingi oleh Ni Sha, seorang cina mualaf.
" orang2 melayu harus bersatu mempertahankan hak kita, kita tak boleh biarkan cina merampas hak menjual nasi lemak. cina makan babi..korang tak dengar ke pasal selsema babi, salah satu medium penyebaran selsema Babi ialah melalui nasik lemak babi" Pidato Mamak Lambri penuh dengan fakta.
" err..bos. Orang kesihatan tak bagi sebut selsema babi, kena sebut virus AH1N1"
nasihat Dollah Buntong, ahli bersekutu Geng Mamak Halal.
" Ok. teman tarik balik..." Mamak Lambri buat muka confident.

" jadik bos, kita buat ape?" Tanya Prebet (B) Osman Jering. Osman Jering bekas ahli Persatuan Karipap Rangup, tapi berhijrah ke Geng Mamak Halal. Melalui sumber-sumber yang bolehlah dipercayai, beliau tak dapat komisyen dari hasil penjualan karipap rangup kumpulan lamanya.

" aku dah jumpa ngan Ketua Kampung Lan Laga, dia setuju back-up kita. Tok ketua akan keluarkan satu surat wajibkan orang kampung beli nasi lemak kita, sokong bisnes orang melayu" Kata Lambri.


"boleh pakai ke bos? bukanke Tok Ketua tak boleh campur soal bisnes2 ni. tu tak menghormati doktrin pengasingan kuasa bos" nasihat seorang peguam Geng Mamak Halal yang mendapat sjil CLP dari calcutta.

" boleh..kita cakaplah sapa tak setuju ngan arahan tok ketua, adalah penderhaka. menderhaka masuk neraka" Penasihat hal-ehwal agama & kepercayaan tok nenek Geng Mamak Halal, Mudin Naj melontarkan nasihat.

" Nak lagi power bos, kita minta Siak Wajibthalathah kuarkan fatwa, sapa2 yang menderhaka masuk neraka" tambah Mudin Naj.

"hahah..bijak..bijak Mudin Naj. Aku cadangkan slogan kita "Penderhaka Masuk Neraka. Belilah nasi Lemak saya'". Mamak Lambri cukup kagum dengan kebijaksanaa Mudin Naj. Tak sia-sia dia belajar agama kat Siam.

Ahli-ahli Geng Mamak Halal pun menjalankan Modus-operandii seperti yang dirancangkan. Surat pekeliling dari Ketua Kampung Lan Laga ditampal di setiap penjuru kampung. Klinik, Surau, pondok telefon sampailah ke rumah urut ditampal dengan surat pekeliling tersebut.

Fatwa Siak Wajibthalathah juga diwajibkan menjadi tajuk khutbah jumaat. mana-mana khatib yg dilihat berpotensi menjadi penyokong nasi lemak Ni Sha , diletakkan sebagai khatib simpanan. Terpaksalah siak-siak yang menjadi penyokong kuat Geng Mamak Halal jadi khatib minggu tu. Dilaporkan ada masjid yang terpaksa menangguhkan solat jumaat sebab nak tolong siak translate teks khutbah dari jawi ke rumi.

Lagi haru kat Masjid Pakistan. khatib yang selama ini berkhutbah dalam bahasa Urdu, dipaksa membaca teks dalam bahasa melayu. dilaporkan solat jumaat habis pukul 3 petang, kerana khatib pengsan 3 kali kerana tergeliat lidah.

" pasni syarikat jaga Kawal wiramas kena kerahkan semua anggota tangkap sapa-sapa beli nasi lemak kat ni sha lagi" Mamak Lambri memulakan taklimat.

" tapi bos, Ni sha masih meneruskan perniagaannya seperti biasa bos, macam takde apa je bos" luah Abg. Jem Memerang. rakan karib Prebet (b) Osman, dulu sama-sama jual karipap rangup.

" aii..takkan boleh jual lagi, korang tak buat kerja ke" mamak Lmabri mula tidak terkawal emosinya.
"kalau surat dari tok ketua tak jalan, fatwa tok siak pun tak makan, apa lagi kita nak buat ni bos?" Dollah Buntong mulai risau. sebab dialah orang yang paling banyak keluarkan kenyataan dalam akbar Silau mengutuk Ni Sha.

" Aku rase Ni Sha guna jinlah bos" Mudin Naj memberikan pandangannya.

" Jin? Jin dia lagi kuat dari Jins Sudin ke?" Mamak Lambri bertanya.

" Dia guna Jin Suva bos. Jin ni kebal bos, takat santau siam selamber dia tepis" Mudin Naj memberikan sudut pandangnya.

tiba-tiba, Midah serapat, exco kanan Geng Mamak Halal Menerjah masuk.

" bos..bos dah baca suratkhar belum?" tanya midah termengah-mengah. Osman Jering, Abg. jem Memerang dan Mudin Naj terpegun dengan kedatangan Midah Serapat. Mata mereka tak lepas dari dada Midah Serapat yang turun naik dengan dengusan nafas yang meruntun.

" Suratkhabar apa? Malaysian Nanban? " MamaK Lambry adalah pembaca setia akhbar tersebut.

" bukan bos. ni utusan Mamak."
" hah...nombor yang kita beli naikke?" Osman Jering bertanya longo.
" bukan. ni pasal eksais ni..eksais orang melayu diberasnasikan" Midah Serapat menunjukkan muka depan utusan mamak pada Lambri.

" ekuiti la midah...ekuiti bumiputera diliberasasikan. kata PeEm Bijan Zack". Lambri terduduk.

Liberalisasi ekonomi membolehkan sektor ekonomi dibuka kepada semua kaum. Kalau selama ini mamak lambri boleh menguasai sektor nasi lemak hasil dari dasar ekonomi baru, sekarang dia terpkasa bersaing di lantai yang sama rata dengan pengusaha-pengusaha nasi lemak yang lain, khususnya Ni Sha, yang baru menang jawatan timbalan pengerusi persatuan penjual nasik lemak kebangsaan (PANAS).

mamak Lambri terduduk, merenungi masa depannya yang kelam. Mudin Naj, Osman Jering dan Abg Jem, masih terpegun di dada Midah Serapat.

1 comment:

Anonymous said...

Hai bro...

petikan daru you punya blog.
"..hah...nombor yang kita beli naikke?" Osman Jering bertanya longo".

Osman dalam watak ni main nombor Sandakan Turf Club, 4D, Toto...tak haram ke?? Kalau cerita pasal CIna makan babi..itu hak mereka. Itu hak kami juga yang makan babi. Jual nasi lemak sekarang pun nak bising2. Jual sajalah...kalau ada rezeki...kalau kita jujur...mudah mudahan ada rezeki kita bersama.